Detail výletu

30.7.2015 Na kole k zaniklé obci Pleš a k Náměstí přírody

Za krásami hlubokých lesů, přes zaniklé osady českého pohraničí k Náměstí přírody.

Výchozí bod je Bělá nad Radbuzou. První zmínku o této historické obci najdeme už v Kosmově kronice u roku 1121. Nejvýznamnější památkou, která se dochovala, je barokní kamenný most se souborem plastik světců z 1. pol. 18.stol. Od rozcestí Bělá nad Radbuzou (442 m) vyrážíme po modré směr „Karlova huť" 7 km. Po chvíli přijedeme k rozc. Bělá-rozcestí (450m), od kterého pokračujeme po modré směr „Smolov" 3,5 km a Karlova huť.

Zpočátku absolvujeme stoupání /2/ a pak mírným sjezdem po silnici dojedeme k rozc. Smolov (475 m). Od této obce již pokračujeme mírným stoupáním /1-2/ po silničce až do Karlovy hutě, kde se v místech bývalé huti nachází několik rekreačních objektů. Zde odbočíme vpravo nahoru do krátkého, ale prudkého kopce /3/ a dál budeme pokračovat po zelené směr „Waldorf" a „Náměstí přírody - Pleš" 6,5 km. Na kopci odbočíme vlevo a potom již mírně zvlněným terénem dojedeme k rozc. Waldorf (640 m). Rozcestník se nachází v místě bývalé osady Waldorf. Od 18. stol. zde stával lovecký zámeček, který v roce 1950 vyhořel. Nyní zde nalezneme jen zarostlé zbytky obvodového zdiva a roztroušené ovocné stromy.

Od tohoto rozcestníku sjedeme kousek níže na křižovatku cest, kde zelená vede rovně, avšak my se vydáme po asfaltce směr „Eisendorfská huť". První 2 km představují mírný sjezd s krásnými výhledy, pak vjedeme do bývalé osady, dnes již tvořené pouze rekreačním objektem a chatkami, kterou projedeme, mineme rybník a na následující křižovatce odbočíme na cestu vlevo. Po ní vystoupáme /2/ 1,5 km, až se dostaneme k rozc. Frančina huť, kde se napojíme na červenou směr „Václav" 5 km.

K rozc. Odbočka na Waldorf (710 m) se dostaneme po štěrkové lesní cestě vytrvalým stoupáním /2-3/ a dále již pokračujeme po červené střídavým mírným sjezdem a stoupáním. Místo kde stávala bývalá obec Pleš potěší každého krajináře. V jejím okolí se nachází Přírodní rezervace Pleš, která chrání zbytky pralesovitého porostu na svazích hory Velký Zvon. Při pohledu na rozlehlé okolní lesy a pastviny se člověku nechce věřit, že ještě v r. 1930 zde stálo 105 domů se 719 obyvateli. V posledním objektu, který se zde zachoval je dnes útulné pohostinství.

Od rozc. býv. obec Pleš (768 m) jedeme po červené směr Václav. Stoupáním obtížnosti /2-3/ se dostaneme na náhorní planinu a k rozc. Václav (750 m) a i nadále budeme pokračovat po červené směr „Pod můstkem". Po krátkém stoupání zahájíme krásný, 4 km dlouhý sjezd do údolí Černého potoka. Během tohoto sjezdu se od naší cesty odkloní vpravo červená značka, ale ta už pro nás nebude důležitá. Dole v údolí se napojíme na silniční komunikaci, po které se vydáme vlevo směr Nový dvůr a Smolov.

U rozc. Nový dvůr-pila (482 m) odbočíme vpravo po zelené směr „Bělá nad Radbuzou" 6 km. Mírným stoupáním, později spíše jízdou po rovince se dostaneme k rozc. Lesní rozcestí (510 m), kde odbočíme doleva. Následuje pěkný sjezd, kterým přijedeme na pastviny. Zde je nutné si dobře pohlídat značku, která je vedena kolem oplocení pastvin. Krátkým terénním stoupáním a sjezdem obtížnosti /2-3/ se dostaneme k lávce přes Radbuzu a hned za ní k rozc. Bělá-rozcestí (450 m). Náš výlet končí opět na náměstí, kde se dostaneme nám již známou cestou