Detail výletu

Na vrchol Keprníku a nejen tam

Z Ostružné vystoupáme až na vrchol Keprníku, který nás odmění za naši námahu překrásným kruhovým výhledem na celé panorama Jeseníků. Pak pojedeme na vrchol Vozky, který nás uchvátí bizarní krásou legendami opředených skal. Adrenalin nám zvedne divoký sjezd dolů do údolí k Branné.

Výchozím bodem je parkoviště u nádraží v obci Ostružná, kde je i ↔Ostružná ČSD (707m). Od něj se vydáme po modré směr „Čerňava" 4 km. Na konci obce u dalšího ↔ odbočíme vlevo a zahájíme dlouhé stoupání až na vrchol Keprníku. Až k ↔Čerňava stoupáme obtížností /2-3/, výstup nám však zpestřují pěkné výhledy dolů do údolí a směrem ke Kralickému Sněžníku. U tohoto ↔ se nachází stanice lanovky, takže zde na chvíli zkřížíme cestu sjezdařům. Dále budeme pokračovat po červené směr „Šerák rozcestí" 2,5 km. Tento úsek patří mezi ty nejhezčí z této trasy. Stoupáme /2/ po úzké lesní cestě zaříznuté do velmi prudkého svahu (výstižně je toto místo pojmenováno Ve strži) lemovaného skalisky a balvany. Také ráz krajiny se mění. Vstupujeme totiž do Národní přírodní rezervace Šerák-Keprník, která již od roku 1903 chrání přirozené horské smrčiny pralesního charakteru.

U ↔Šerák (1319m) můžeme odbočit 500 m vlevo po modré k Chatě pod Šerákem a využít tak jedinou příležitost k občerstvení přímo na trase. Jinak naše cesta vede vpravo po červené, kde si užijeme 0,5 km dlouhý sjezd /2/ k ↔Pod Keprníkem (1282m). Zde zahájíme poslední stoupání /2-3/ dlouhé 1 km až na vrchol Keprníku.

Z vrcholového skaliska Keprníku (1423m) je výjimečný kruhový výhled nejen na celé panorama Jeseníků, ale i na Krkonoše a Beskydy. Z vrcholu pokračujeme po červené prudkým /3/ 1 km dlouhým sjezdem až k ↔Trojmezí (1315m), kde odbočíme vpravo po žluté směr „Vozka" 1,5 km. Prvních 500 m je sjezd /2-3/ úzkým korytem, které se klikatí smrkovým pralesem. V případě prašanu je to pohodová jízda, ale za náledí tento úsek vyžaduje zvýšenou pozornost. Zejména musíme počítat s tím, že v cestě můžou ležet spadlé stromy. Pak už mírně /2/ a bezpečně vystoupáme až k ↔U Vozky (1360m). Od něj to je jen 200 m k vrcholu Vozka (1377m). Prohlídka skupiny monumentálních skal, z nich nejvyšší měří přes 7 m, je bezpochyby vyvrcholením tohoto výletu. Vítr zde pomocí sněhu a ledu dokáže na skalách i v jejich okolí vymodelovat scenérie, které ještě podtrhují mystičnost tohoto místa, jež inspirovalo naše předky k mnohým legendám a pověstem.

Ani po prohlídce těchto skal se nebudeme nudit. Čeká nás dlouhý a náročný sjezd, který prověří naši odvahu i schopnost orientace. Pojedeme stále po žluté směr „Hájovna Banjaluka" 8 km. Hlavní úskalí prvních 2 km sjezdu /2-3/ představuje nutnost sledovat značení, správnou stopu a přitom nevrazit do některého z okolních smrků. Cesta vede rovně dolů jen asi 150 m, pak se začne stáčet doprava a po asi 600 m zase bude klesat rovnou dolů. V případě mlhy může být orientace zde velmi obtížná!

U ↔Nad Hašovou - Lovecká chata se orientace výrazně zjednoduší. Pojedeme po lesácké cestě prudce dolů /3/ místy pěkně ze široka, místy v úzkém a nepřehledném korytu. Po 2 km přijedeme k dalšímu ↔Volská louka. Poslední 4 km, kdy sjíždíme po široké lesácké cestě obtížností max. /2/ až k Hájovně Banjaluka, už mají takřka rekreační charakter. Zde se vydáme po zelené směr „Ostružná ČSD" 4 km. První 2 km pojedeme po rovině podél v zimě udržované cesty. Od ↔Nad splavem už nás čeká pěkný běžkařský terén až do obce Ostružná, kde náš výlet končí.

Autor: Daniel Balogh

Jeseníky a Rychlebské hory Hrubý Jeseník Na běžkách
náročnost: 3
délka celkem: 23 km

skaliska Vozky skaliska Vozky u rozcestí Černava u rozcestí Černava cesta ve strži pod Šerákem cesta ve strži pod Šerákem pod vrcholem Keprníku pod vrcholem Keprníku na vrcholu Keprníku na vrcholu Keprníku výhled z Vozky výhled z Vozky výhled od údolí z Volské louky výhled od údolí z Volské louky

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace