Detail výletu

Na kole do kraje vyhaslých sopek

Panorama vyhaslých vulkánů, které se tyčí jako zkamenělí veleještěři nad obilnými lány a loukami neuvidíte jinde než v Českém středohoří. Do této krajiny na jihozápad od Milešovky směřuje právě náš výlet.

Výchozím bodem je obec Kostomlaty pod Milešovkou, která se nachází pod z dálky viditelnou zříceninou hradu Kostomlaty. Zaparkovat můžeme v centru obce a pak vyrazíme po silnici směr obec Milešov. Než opustíte Kostolomlaty, můžete se podívat na původně románský kostel sv. Vavřince a za ním uvidíte ranně barokní zámek, který je ale veřejnosti nepřístupný. Výlet začneme výrazným stoupáním /3/ do kopce, na kterém se obec nachází. Za ní je menší křižovatka s ukazatelem „Milešov" 5 km. Ve stoupání bude pokračovat další 3 km, ale již ne tak prudce /2/. Než vjedeme do lesa budeme mít pěkný výhled na hrad Kostolomlaty a na opačné straně uvidíme Teplice a dlouhý hřbet Krušných hor.

Poslední 2 km do Milešova budeme sjíždět kolem úpatí nejvyšší hory Českého středohoří - Milešovky (836 m), kterou snadno poznáte podle rozhledny na vrcholu. V Milešově se na čedičovém skalisku vypíná renesanční zámek postavený na místě gotického hradu (dnes domov důchodců). Před ním zahneme vpravo po silnici směr „Vlastislav".

Jak už je to pro tento kopcovitý kraj charakteristické, prakticky každý úsek cesty je tvořen z poloviny stoupáním a z poloviny sjezdem, a ani silnice do Vlastislavi není výjimkou. Na druhou stranu s každým dalším kilometrem se před námi budou objevovat nové uchvacující scenérie vyhaslých vulkánů, často zvýrazněné zříceninou hradu na svém vrcholu.

Ve Vlastislavi, si můžeme jednu snadno přístupnou zříceninu prohlédnout a pak pokračovat dál po silnici směr „Podsedice" 3 km. Těsně před Podsedicemi přijedeme ke křižovatce s frekventovanou silniční tepnou z Lovosic do Loun. Zde odbočíme vpravo a pojedeme po ní 500 m a následně zahneme vpravo na vedlejší cestu směr obec Děkovka. Zde nám začne nejtěžší stoupání z celého výletu /3/, kdy budeme muset vyjet do vysoce položeného sedla mezi dvěma sopečnými vrcholy Hrádkem a Plešivcem. Když po 3 km přijedeme do Děkovky, naše stoupání ještě neskončí, ale bude pokračovat mírněji /2/ a s menšími přestávkami až ke křižovatce nad obcí Skalice (další 3 km). Za Děkovkou si můžeme zajít po modré značce necelý kilometr ke zřícenině Hrádek, postavené na výrazné čedičové skále, ze které je kruhový výhled na České středohoří.

Na křižovatce ve tvaru T nad Skalicí odbočíme vpravo směr „Štěpánov" 4 km. Během jízdy do Štěpánova se konečně dočkáme i zaslouženého sjezdu. Na začátku této obce najdeme rozcestník, od kterého se vydáme po žluté značce směr „Kostolomlaty" 3,5 km. Prvních 500 m budeme muset prudce stoupat /3/ až na konec vesnice, kde odbočíme vlevo na polní cestu. Dál už budeme stále mírně klesat po rozbrázděné úvozové cestě až přijdeme do Kostolomlat pod Milešovkou, kde náš okruh skončí.

Autor: Daniel Balogh

České středohoří České středohoří - západ Na kole
náročnost: 2-3
délka celkem: 28 km

pohled na Milešovku, cestou do Milešova pohled na Milešovku, cestou do Milešova zámek v Milešově zámek v Milešově zámek v Milešově s dominantou Milešovky zámek v Milešově s dominantou Milešovky krajina Českého středohoří cestou do Vladislavi krajina Českého středohoří cestou do Vladislavi Vladislav, zřícenina hradu Skalka Vladislav, zřícenina hradu Skalka výhled na zříceninu Hrádek cestou do Podsedic výhled na zříceninu Hrádek cestou do Podsedic Lipská hora cestou z Děkovky Lipská hora cestou z Děkovky

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace