Detail výletu

Do Červenohorského sedla a na vrchol Keprníku 1423 m n.m.

Absolvování této náročné celodenní túry v centrální části Hrubého Jeseníku se spoustou krásných výhledů je pro zdatného běžkaře velmi intenzivním zážitkem.

Výchozím bodem je malá rekreační obec Filipovice. V orientaci nám pomůže ↔Filipovice chat a BUS (645 m). Zaparkovat můžete před hospodou nebo na odstavném parkovišti asi 100 m od ní u malé sjezdovky. Vyrazíme po žluté směr „Chata Polárka" 1 km. Tato část cesty vede podél frekventované silnice z Domašova do Červenohorského sedla a pokud bude méně sněhu, je lepší jít asi 700 m pěšky, než cesta odbočí vpravo do lesa. Za chatou Polárka nás žlutá zavede do krátkého, prudkého kopce a po 300 m se napojíme na lesáckou cestu. Odbočíme vlevo a dále se již budeme pohybovat v terénu, kde plně využijeme výhod, které nám běžky skýtají.

Další zastávkou na trase je ↔Mariin pramen (710 m), kde uvidíme malou kapličku a studánku. Kousek dál opustíme žlutou turistickou značku, která začne prudce stoupat do svahu. My se budeme však řídit značenou běžkařskou trasou, která nás do sedla dovede sice oklikou, ale zato bezproblémově sjízdnou. Vytrvalým stoupáním /2/ se dostaneme nejprve k ↔Pod skálami Jeřábu (900 m), odkud pokračujeme i se žlutou 2 km k ↔Pekárka. Za tímto rozcestím si konečně odpočineme od dlouhého stoupání /2-3/ a užijeme si pohodový sjezd /2/. Než přijedeme přímo do sedla, budeme projíždět přes tři sjezdovky, kde si musíme dát pozor na shora jedoucí lyžaře.

Červenohorské sedlo (1010 m) je oblíbeným střediskem zimních sportů a je zde široká nabídka bufetů i restaurací. Poté, co přejdeme cestu, se musíme přidat k červené značce, která nás vyvede podél menší sjezdovky opět na hřebeny. Půjdeme směrem „Bílý sloup (1227 m)" 2,5 km, „Trojmezí" a „Keprník". Pro změnu budeme opět stoupat a to se střídavou obtížností /2/ a /2-3/. Od ↔Bílý sloup (1227 m) nás čeká další km dlouhé stoupání až k ↔Vřesová studánka (1290 m). Zdejší pramen je vyhledávaný pro své léčivé schopnosti již od 14. stol. Kdysi zde stála kaple, kostelík a chata. Následující km budeme mírně klesat traversem v jinak strmém svahu (hlavou dolů z něho radši nepadejte!) až k ↔Sedlo pod Vřesovkou (1205 m). Od něj pokračujeme po červené směr „Trojmezí" 2,5 km. Následuje 500 m stoupání /3/, kde místy budeme muset jít i stromečkem. Zbývající 2 km pojedeme už jen velmi mírně do kopce.

Od ↔Trojmezí (1316 m) nám začne poslední vydatné stoupání /3/, kde během 1 km na vrchol Keprníku musíme překonat 100 m převýšení. Za naši námahu však budeme bohatě odměněni krásnou scenérií s vrcholovým skaliskem a kruhovým výhledem na celý Hrubý Jeseník. Od vrcholu čtvrté nejvyšší hory Jeseníků, ↔Keprník (1423), budeme sjíždět dolů /2/ 1 km k ↔Pod Keprníkem (1272 m). Zde máme možnost si zajet 1 km do vzdálené chaty Pod Šerákem občerstvit se, anebo jet dolů po modré směr Filipovice chata 9 km. I když z následujících 9 km je 8 km sjezd, nesmíme podcenit časovou náročnost tohoto úseku. Při zcela ideálních podmínkách a vysoké zdatnosti to zabere nejméně 1,5 hodiny. Zpravidla si tento úsek vezme tak 2 hodiny. První 3 km k ↔Bystrý potok (975 m) jsou nejnáročnější /2-3/. Modrá tu před mostem přes Keprnický potok odbočuje vlevo. Pro běžkaře je ale lepší jet přes most a pokračovat po pravém břehu potoka spolu s cyklotrasou. Následující 3 km k ↔Keprnický potok (631 m) představuje už mírnější klesání /2/. U tohoto ↔ odbočíme vpravo směr „Filipovice chata". Po jednom km převážně stoupání budeme mírně sjíždět dolů /2/ až na začátek obce Filipovice, kde zanedlouho dorazíme zpět k výchozímu bodu a tím náš výlet skončí.

Autor: Daniel Balogh

Jeseníky a Rychlebské hory Hrubý Jeseník Na běžkách
náročnost: 2-3
délka celkem: 27 km

pod Červenou horou pod Červenou horou během stoupání do Červenohorského sedla během stoupání do Červenohorského sedla u rozc. Pekárka u rozc. Pekárka v Červenohorském sedle v Červenohorském sedle pod vrcholem Keprníku pod vrcholem Keprníku pohled na panorama nad údolím Bělé pohled na panorama nad údolím Bělé během sjezdu ze sedla pod Keprníkem během sjezdu ze sedla pod Keprníkem

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace