Detail výletu

Do centra tradičního chmelařského kraje

Poznejte na kole malebnost chmelařských vesniček lounského Podlesí během okružní cesty přes Přírodní park Džbán.

Lesnatý a mnoha údolími potoků protkaný Přírodní park Džbán je ze všech stran obklopen typickou chmelařskou krajinou. Od jihu působí jako opravdové horské pásmo, i když zdejší vrcholy jen vzácně přesahují 500 m. Severním podlesím pak masív Džbánu přechází do nížiny, kterou protéká meandrovitá Ohře, a kde se pod kulisou Českého středohoří rozkládá historické město Louny.

Výchozím bodem trasy v centrální části Přírodního parku Džbán je obec Smolnice. Mimo už z dálky nepřehlédnutelný kostel sv. Bartoloměje s cibulovitou báni na věži stojí za ohlédnutí barokní statek s odlitky od J.V.Myslbeka a se sgrafity od M.Alše. Svahy pod kostelem, zvané Tábor, byly v husitských dobách shromaždištěm zbrojného lidu Lounska.

Vyjíždíme z náměstíčka kousek pod kostelem po silnici směr Brloh, Louny a klesáme /1-2/ kolem polí do údolí s chatami ke Smolnickému Mlýnu. Zde odbočíme vlevo směr Divice. Jedeme vlnitým terénem /2/, přejedeme Klášterský potok a stále rovně míjíme odbočku směr Brodec a Ročov. Malebným údolím Vinařického potoka kolem polí, chmelnic a lesů dojedeme do první chmelařské vesnice našeho výletu - Divice.

Můžeme zde odbočit do vesničky vpravo a krátce prudce vystoupat /3/ ke kapličce a třípatrové věži, která zde zůstala z někdejší tvrze. Zpět po silnici, kterou jsme přijeli, pokračujeme dále a na úseku asi 4 km nás čeká převážně ostřejší stoupání /2-3/. V členitém údolí Pochvalovského potoka projíždíme kolem stále četnějších chmelnic po obou stranách silnice a míjíme tři klasické chmelařské vesničky - Vinařice s hodnotným kostelem sv. Jiljí (nad obcí jsou dosud patrné zarostlé zbytky zdí hradní zříceniny), Kozojedy a Smilovice.

Ze Smilovic střídavě klesáme a stoupáme /2-3/ podél dalších chmelnic do Pochvalova, za kterým opět ostřeji stoupáme /2-3/ pro změnu už lesem do Kroučové. Chmelařská obec Kroučová se nachází ve značně členitém terénu a kdo chce, může si zajet (ostré klesání /3/) prohlédnout pěkný kostel sv. Markéty nebo rybník s pramenem Loděnice. Zpět na začátku obce odbočíme vlevo směr Hříškov, Peruc a krátce stoupáme ostřeji /2-3/ zároveň s modrou. Až se modrá odpojí vlevo do lesa, stoupáme už mírně /1-2/ k silnici, kde odbočíme směr Hříškov.

Nyní zaslouženě klesáme /2/ lesem skrz táhlý lesní tunel po nepatrném hřebenu nad údolím Pochvalského potoka. Suťový les s řadou vzácných rostlin a živočichů zde skrývá ve svém středu ekosystém opukových skalních hran, známých jako Malý a Velký Štít. Když vyjedeme z lesa, klesáme už mírněji /1-2/ přes osadu Hvížďalka do Hříškova (rozsáhlý barokní statek a kaple). Ještě než odbočíme z hlavní silnice vlevo směr Smolnice, kde náš výlet končí, naskytne se nám několik pěkných výhledů na České středohoří a hřeben Krušných hor.

Autor: Filip Balogh

České středohoří Žatecko Na kole
náročnost: 2
délka celkem: 35 km

údolí Vinařického potoka údolí Vinařického potoka obec Divice obec Divice obec Vinařice obec Vinařice obec Vinařice obec Vinařice údolí Pochvalovského potoka údolí Pochvalovského potoka kostel sv. Markéty v Kroučové kostel sv. Markéty v Kroučové výhled na České středohoří u Hříškova výhled na České středohoří u Hříškova obec Smolnice obec Smolnice

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace